Tännään kirjotan jo näin aikasin, ku illalla vietettään Unkarilaisen Peterin läksiäisiä. Ja sitä ennen sain kutsun syömään Helenin ja sen uuen kämppiksen luo.

Ilimassa on jo selevää haikeutta, ku kurssi on niin lopussa. Kaikilla. Osa on ihan stressaanutunneen tuntusia ja osa vaan kahtellee haikeena ympärilleen. Ens viikko taitaa olla kaikille uutta täynnä. Mulle se on hulluna matkustamista, pyykin pesua, pakkaamista ja seittemäntoista keikkaa. Kanteleprojektin koulukiertue oottaa!!

Päätin säveltää huomiseen päätösjuhlaan Vironkielisen kipaleksen. En oo vaan tehny sitä vielä. Mutta kohta alotan. Listasin jo asioita, joista tykkään Virossa. Siitä se varmaan kertoo, ku en tähän hättään muutakkaa keksi. Ja sitte aattelin, jotta soitan vaikka Golggo Maanonin sille pariks.

Äsken kävi koulun jälkeen Rika ja Anett mun luona vierailulla. Soittelin niille jotaki ja sit ne halus soitella ite. Rike oottaa ihan onnessaan Angry Titsin levyä ja Laszlo myös. Kummatki on kuullu Liftelevatorin ja olivat siitä ihan otettuja. Samoin Italiassa oleileva Davide, joka kirjotti mun Facebook-seinään: "Ma armastan Angry Tits!" Aattelin, jotta poltan niit läjän, ja annan niille, jotka sen tahtoo. Hyvä trion levyistä oon myiny myös melekein kaikki, jotka mukana raahasin.

Tännään katottiin koulussa elokuvvaa siitä viimevuotisesta Tallinnan patsaskiistasta. Ku se Venäläistä sotilasta esittävä patsas siirrettiin pois keskustasta. Ja paikallinen venäläisväestö suuttu hirveesti ja hajotti koko kekustan, ryösti kauheesti kauppoja ja käyttäyty ihan järkyttävällä tavalla. Niin, että vankiloista loppu tilat ja koko maan polliisit joutu kerralla töihin. Mä muistan, ku siitä oli Suomessaki uutisissa, vaikka harvoin uutisia ees seuraan. Aika apinamaista. Sen takia se siirrettiin, ku venäläisväestö kokkoontu sen juurelle juhlimmaan Neuvostoliiton synttäripäivänä. Ekaks Virolaiset oli aatellu, että ei se haittaa, ku ne vanahoja, jotka sitä juhlii, ja kuoleevat kohta poies. Mut sitte ne vanahat alako ottaa lapsia ja nuoria juhliin mukkaan ja Virolaiset ei halunnu sen käytännön jatkuvan. Ymmärtäähän tuon, ku täällä on ollu iha hirveetä ellää sillon.

Venäläisväestön näkökulmasta taas Viron hallitus ei kuunnellu niitä yhtään ja sorti ihan kympillä. Virolaiset sannoo niille, että tää on Viro, eikä mikkään Venäjä. Mutta ei se venäläisväestökkää koostu mun mielestä ennää venäläisistä. Ne on aikoinaan joko Neuvostoliitosta karanneita tai sitte tänne töihin pakotettuja ihmisiä. Tai siis niitten vanhimmat perheenjäsenet on. Ja Virosta on tullu niitten koti. Eikä Venäjästä. Muttei myöskään neuvostoliitosta. 

Siinä mä oon Virolaisten kans täysin sammaa mieltä, että jos täällä koko ikänsä olevat ja asuvat, nii opettelisivat ees jonku verran puhumaan Virroo. Mulle koko ajan satelee kohteliaisuuksia, että puhun parempaa Virroo, ku usseimmat venäläisväestöstä. Ja mä oon asunu täällä kolome viikkoo! 

Tää on niin monimutkasta. Kai-ope kertoilee tästä tilanteesta meille vähä väliä. Sen mielestä on tärkeetä, että me ymmärrettään, jos jotaki tapahtuu. Täällä Sisekaitseakadeemiassa opiskellee sekä Virolaisia, että Vironvenäläisiä. Kyllä ne toisilleen saattaa huomenta sannoo, mutta siinäpä se sitte oliki koko homma. Ruokalassa ne istuu eri pöyissä. Eikä tulis kuuloonkaa, että ne seurustelis keskennään saati sitte menis naimissiin. Tästä saiski varsinaisen Roomeon ja Juulian aikaseks!

Kuinka tyhmää onkaan anteeksiantamattomuus ja kostonhalu ja katteellisuus. Suvaitsevaisuutta ei oo olemassakkaa. Kai on kertonu, että näitten kahen klaanin välit kärjistyy koko ajan. Mitäköhän tuo tämäki vaihtovuosi vielä tullessaan? Mä toivon, että oppisin vähä ymmärtämmään paremmin. Sen ainaski tajuaa koko ajan selvemmin, kuinka turvassa Suomessa oikeestaan on.

En tiiä ehinkö huomenna kirjottammaan olleskaa. Meillon eka koulun jälkeen ekat viralliset jäähyväisjuhlat (joissa mä soitan) ja sitte illalla toiset. Siinä välissä leivottaan toisen suomalaisen kans täällä mun kotopuolessa pullaa. Sitä syyään ja maitoo juuaan illemmalla Suomalaisena ruokana. Juteltiin tännään pullan syvimmästä olemuksesta ja ihme kyllä oltiin samoilla linjoilla; voita ei säästellä, eikä päälle mittään raesokeria, vaan voita ja hienoosokeria päälle. Ja taikinnaan tietty lähes tappava-annos kardemummaa. Ah!

Ainiin, Laszlo ahkerana on pistäny kaikista kurssilaisista kuvat osotteeseen: photo.tarkanyi.hu/erasmus/EILCpeople/  Eli tuolta vaan urkkimmaan. Se aikoo myös polttaa meille kaikille kuvaceedeet. Tähän mennessä se oli laannu konneellesa yli 3000 kuvvaa. Eikä siinä vielä kaikki.

Mut saas nähä kirjotanko Suomesta seuraavan kerran.